Kaikki alkaa juoksusta

K

Triathlonin kolme lajia ovat uinti, pyöräily ja juoksu. Pyörää en omista, enkä ole vielä valmis ostamaan speedoja (kaikki muistaa varmasti että “shortsit eivät ole uima-asu”), joten juoksu valikoitui luonnolliseksi ensimmäiseksi osa-alueeksi.

Mulla on kokemusta kahdesta pidemmän matkan juoksukisasta. 10-vuotiaana osallistuin koulujen väliseen 600 metrin juoksukisaan, jossa taisin olla viimeisten joukossa. Toinen kilpailuni oli viime vuonna Levillä kun haastoin itseni osallistumaan 10 km juoksuun. Se meni ihan mukavasti, koska ainoa tavoite oli selvitä siitä. Sen jälkeen on kyllä valitettavasti otettu kaikki kilot pienen extran kanssa takaisin, ja juoksukin jäi ihan kokonaan.

Matti ei elämässään ole montaa askelta juossut. Siksi sillä onkin aikamoinen urakka saada itsensä tarvittavaan kuntoon meidän ekaa checkpointia varten. Levin Ruskamaraton -tapahtuma järjestetään tänä vuonna 2.9 ja sinne olisi tarkoitus mennä tällä kertaa juoksemaan puolimaraton, eli vähän reilu 21 km.

Viime vuonna treenasin siihen kymppiin vaan juoksemalla pidempiä ja pidempiä matkoja. Tällä kertaa otettiin vähän asioista selvää ja alettiin noudattamaan Niken 14 viikon treeniohjelmaa puolimaratoniin (löytyy täältä: http://www.nike.com/fi/en_gb/c/running/nike-run-club/training-plans/half-marathon). Ilmeisesti kannattaa tehdä jotain muutakin kun hölkkäillä. Eipä tullut mieleenkään. Nääkö on nyt niitä kuuluisia intervalleja, josta aina vähän väliä kuulee?

Meikäläinen 5 km juoksun jälkeen.

 

Nyt on siis ensimmäinen viikko takana treeniä. Haluaisin kirjoittaa, että vedettiin eka viikko miehekkäästi ja kunnialla läpi, mutta me valitettiin ja vinguttiin kyllä joka päivä. Matti yleensä treenipäivänä ja minä seuraavana päivänä kun sattui jalkoihin. Pääasia kuitenkin on, että treeneistä ei luistettu ja kaikki kyllä tehtiin.

Tässä vielä ekan viikon treenit, jotka on nyt takana:

Maanantai: 2 km juoksu
Tiistai: 200 m – 800 m intervallijuoksuja eri tahdeilla (yhteensä 6,4 km)
Keskiviikko: 5 km juoksu
Torstai: 6,4 km juoksu
Perjantai: 4 km kävely
Lauantai: Lepoa
Sunnuntai: 1 min – 3 min intervallijuoksuja kovalla temmolla

Ens viikolla mennään sitten juoksemaan mm. ylämäkiä ja annan sille 60% mahdollisuuden että ainakin toinen meistä alkaa itkemään.

Tule mukaan meidän matkalle kohti Ironmania! Heitä sähköpostisi listalle, niin me ilmoitamme sinulle aina uudesta blogipostista.